301.

Jag har en en sån söt mormor. Jag har varit uppe och propagerat lite om ekologiskt och så vidare pågrund av de här projektet. Idag hade hon varit nere och lagt SvenskaDagbladet i vår brevlåda med en artikel om hur modmedvetenhet kan bli mer miljövänligt. Hon vet att jag älskar kläder och hon gillar att jag är så kreativ. Artikeln var väldigt intressant. Tack mormor. De var lite glädjande att läsa den. De finns saker man kan göra även om man är modemedveten och älskar kläder. Vissa av sakerna gör väl lite ont i hjärtat eftersom man vet att man inte borde. Som att köpa färre plagg är något som är viktigt. De är så svårt. Kläder är som en hobby. De är så roligt att ligga och tänka ut olika uppsättningar och vad som man skulle behöva köpa för att göra en uppsättning komplett. Tvätta mindre känns ändå ganksa rimligt, jag lägger helt ärligt onödigt mycket kläder i tvätten ibland. De stod att hela 85 procent av den mängd engergi som går åt under ett plaggs totala livstid, från design och tillverkning till det att det hamnar på soptippen, gåt åt vid tvätt. De är sjukt. Jag måste faktiskt sluta slänga kläder så ofta i tvätten. Annars  gillade jag tankarna med att återanvända gamla kläder och handla så mycket som möjligt på secondhand. Jag sparar alla mina kläder så jag ska kunna använda dem igen och så vidare. Secondhand är ändå något som jag gillar. Och precis som Mathilda Tham sa i intervjun så är handlar dagens mode mer och mer om personlig smak. Jag gillar tanken med att många kedjor försöker tänka på miljön mer och mer. Under tidiga 90-talet fanns också en våg med ekomode. Men som Mathilda sa hoppas jag också att de denna gången handlar mindre om en look, utan att de mer är en djupgående attitydförändring som de handlar om. Vi måste förändra våra vanor, och de går också att göra de. Vi måste börja agera och göra de mesta vi kan. Hållbart mode är en del i de hela. Många bäckar små.

image217


Den här dagen var jag ekomedveten. (ett tag sen)
Kofta, pappas gamla
Skärp, mammas gamla
Halsband, secondhand
Vitt linne, massa gamla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback