660.

måndag 081208
Time pass by. Idag är det min lediga dag. Lyx att få två lediga dagar på rad. Men det betyder också att tiden början rinna ut. Nu  är det inte långt kvar. Igår var det precis två veckor kvar. Oförståligt. De va liksom bara två veckor sen jag var hemma. Det ska ändå bli ganska skönt. Inte för jag inte trivs. För det gör jag verkligen. Men hemma är alltid hemma. Plus att jag är sjukt sugen på julskinka. Jag drömmer om mammas underbara hjärtanbröd med julskinka och senap. Mjau. (ja det är en oder mamma att ha de när jag kommer hem*)
Dagen har varit helt till belåtelse. Vi har legat och läst hela dagen i princip. Jag läste ut första Stieg Larsson boken Män som hatar kvinnor. Sjukt bra bok. Längtar efter få komma hem och börja på den andra boken (just nu befinner jag mig på caféet). Mycket, mycket bra tidfördriv.
En sak som inte var lika belåtande var att jag inte fann de ända olåsta bredbandet i hela huset idag. Vilket betyder att om jag från och med nu (om det inte löser sig vill säga) kommer bli tvungen att ta mig hit -suck-. Jag håller tummarna att det är som simon säger att det säkert bara är nerlagt för tillfället. Snälla gud låt simon ha rätt. han brukar vara så klok, världens bästa simon ♥
Nu  var jag i alla fall tvungen att gå hit för att tidsrapportera, någon nytta måste man ju göra på sin lediga dag. Men jag har inte ansträngt mig för mycket som tur är för jag sitter här i pyjamas. haha. Vi är nog norges skabbigaste ungdommar när vi inte jobbar. Men det är lätt värt det. Om ni vill veta hur duktiga och pråpra (hur stavas de?) vi är så har vi sammanlagt lagt undan 19.000 kronor i dricks. Dock ska 15.000 gå till hyran men ändå. Lite duktigt av oss ändå. Vilket betyder att vi med två veckor kvar har 4000 undanlagt till vårat förfogande. Underbart. Tänk vad lite extra leenden kan leda till. (dock har vi lite oklarade affärer att fixa men oroa er inte mamma, pappa, Marita, lotta, pauli och bengt. era duktiga barn ska lösa det här.)
Vi har i alla fall öppnat ett bankkonto så nu börjar saker och ting hända, bättre sent än aldrig.
Påtal om hända så börjar jag styra upp årets julklappar och de känns väldans bra. Cred till mig. Men det blir endel stress den 22 och 23 när jag kommit hem. Tur att jag har min högra hand (bäbbejocke♥). Undra om han förstår hur mycket jag egentligen saknar honom. Undra hur jag någonsin ska kunna växa ifrån honom? Vi kanske kan bo tillsammans hela livet. I wish. haha.

Nu kan ni få lite uppdate från vår gemensamt lediga dag, söndag, andra advent, sjunde chokladbiten på chokladkalendern. 
Vi började med att sova ut ordentligt. Klockan ringde inte (siss väckte) förän klockan halv tolv. Gött. Efter det slöade vi oss fram. Vid halv tre tog vi tag i saker och ting. Vi hade som planer för dagen bestämt att vi skulle promenera till Vigelandsparken för att fota lite och kolla. Det är en stor park mitt i Oslo full av skulpturer som spelgar liv och död. Optimistiska som vi är kollar vi ut och klär oss efter det. Hur rätt blir de då liksom? Såklart valde vi för lite kläder, vad annars liksom. Runt oss var det inte så kallt, men neråt centrum (sentrum som det heter på norska, hemskt vad de stavar precis som ordet låter) där var det riktigt kallt. Trots vinterskor och vantar var fötter och händer bortdomnade. Ändå envisades jag med att ta av mig vantarna och fotografera. Är jag galen eller bara kär i min kamera kanske. Men eftersom vi inte kom iväg så tidigt så hade det hunnit mörkna rejält innan vi kom fram. (inte så dumt med tanke på hur mäktig parken blev i orange/lila/röd/blå himmel. men jobbigt för en frusen milla att kunna hålla kameran med längre slutartid still. så ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna. kanske borde jag önska mig ett stativ i julklapp?) Vilken park alltså. Som simon sa, det är synd att den ligger i oslo och inte är mer känd. För shit alltså. Jag önskar bara jag inte varit stelfrusen så jag kunde njutit till fullo, men men what to do.
Simon och siss höll på att döda mig sist för jag tog med kameran på vår söndagspromenad. Så den här gången fick vi kompromissa. Jag fick foto på vägen dit och där men inte hem. suck ungdommarna uppskattar ingenting. Tycker jag bara förstör med min kamera. Vänta bara. Tänk när det kommer krypande om några år för att de vill kopiera min bilder som minne, då är de inte lika otacksamma längre -bitterröst-, haha. Men några kort fick jag i alla fall taget. Så lite inblick i vad vi fick se kan ni få. men som sagt inte med så bra kvalitete tyvärr. 
På vägen hem tillät vi oss för första gången köpa ordentligt med godis. Eftersom det är sjukt dyrt här har vi aldrig tillåtit oss att köpa mer än ett par bitar en gång. Men igår tyckte vi att vi var värda att gå loss. Kan ni fatta att vi köpte godis för 140 kronor!? Det är sinnessjukt. Men det är inte så äckligt mycket som det låter eftesom det kostar 14.90 kr/hg och vi delade de på tre. men det var med lite ångest vi plockade upp alla våra enkronor och betalade. Men oj så gott godis kan vara. (jag tycker verkligen synd om johanna och richard som inte har lösgodis) 
Vi låg framför tv:n igår och kollade på Jesus Christ musikalen. De kändes som det var dags efter allt prat (tjat?) från simon hur underbar den är. Den söta lilla ungen har inte gjort mycket annat än att prata om den sen han såg den i Malmö (det var nog de bästa ni kunde gjort för simon, lotta och pauli, tror det var längesen han pratat så uppspelt om något). Simon kollade med förfånade blickar på mig och siss när vi kunde sjunga med i nästan varenda låt (utan att sett den en ända gång). Men det är inte så svårt eftersom man hör de låtarna varje gången den lilla gossen duschar eller diskar (vilket han absolut inte tänker på). Det var helt klart en värd avslutningen på en mycket mysig söndag. Igen. 


vårt mycket mysiga vinterland.

vi bor i en mysig huvudstad.

på vägen fann vi en isbana, suget efter skridskor blev stort.


ingången till Vigelandsparken var snygg.

nu börjas de med coola skulpturer.







en sån här grind vill jag ha till mitt hus när jag blir stor.

stjärntecken.

livsringen (minns inte vad den kallades)


kommer ni till Oslo så besök absolut Vigelandsparken!
 

 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Camilla, du skriver en blogg, ingen bok!

Postat av: Mam

Häftigt att få uppleva Oslo med hjälp av dina fina bilder.

2008-12-12 @ 23:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback